چربی گیر

 

چربی گیر

چربی گیر ، پکیج جداسازی چربی و مواد روغنی از مایعات و آب است. یکی از آلاینده‌های معمول در فاضلاب صنایع مختلف وجود روغن و چربی در پساب خروجی است. در برخی موارد غلظت آلاینده‌های فوق به قدری بالا است که لزوم استفاده از یک واحد چربی‌گیر را برای پیش‌گیری از ایجاد مشکلات بیشتر مانند آلودگی محیط زیست و گرفتگی چاه و انسداد توصیه می‌گردد.

اساس کار چربی‌گیر

روغنها و چربی‌ها دارای ساختار مولکولی بسیار قوی و سختی هستند. به همین علت میکروارگانیسم‌های هوازی و یا بی‌هوازی به راحتی قابل تجزیه نیستند. در واقع تصفیه فاضلاب پیش از جداسازی چربی و روغن باعث ایجاد اختلال در عمل تصفیه فاضلاب خواهد شد.

در پکیج‌های چربی گیر، فاضلاب پس از ورود از سبد آشغالگیر عبور می‌کند تا مواد معلق از فاضلاب جدا شود.

سرعت عبور جریان در چربی‌گیر کم و در حدود ۵۰ گالن بر دقیقه می‌باشد. در طی این جریان ذرات چربی و روغن به دلیل داشتن وزن مخصوص کمتر به روی سطح آمده و فاضلاب و از بین بافل‌ها عبور و فاضلاب عاری از مواد روغنی و چربی از چربی‌گیر خارج می‌گردد.

 

کاربرد چربی گیر

چربی گیر، سیستم هایی  هستند که برای جداسازی روغن و چربی قبل از ورود به چاه جاذبی طراحی و اجرا می‌شوند.

به صورت کلی میتوان گفت که از چربی‌گیر در آشپرخانه‌ها و تالارهای پذیرایی، محیط‌های صنعتی که فاضلاب آنها حاوی ذرات معلق روغن و چربی به صورت معلق (امولوسیون) می‌باشند استفاده می شود.

چربی‌گیر ساده‌ترین روش ممکن برای جداسازی چربی مخلوط با فاضلاب برای بهبود عملکرد تصفیه فاضلاب در مرحله‌ی بعدی محسوب میشود. همچنین عمل چربی گیری از پساب ها باعث جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و وارد شدن چربی‌های خوراکی یا صنعتی به چاه و فاضلاب است.

 

روش کار چربی گیر

فاضلاب ورودی به چربی گیر علاوه بر روغن و چربی معمولاً حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد معلق و ذرات قابل ته نشینی است. طرز کار سیستم جذب و دفع چربی ها بدین صورت است که داخل دستگاه به دو بخش تقسیم بندی شده است. از این رو در بخش اول چربی گیر با فراهم کردن یک محیط آرام و بدون اغتشاش شرایط لازم برای ته نشینی ذرات معلق و جدا شدن آنها از فاضلاب ایجاد می گردد. پساب فاضلاب ورودی وارد دستگاه شده و قبل از وارد شدن به از سبد آشغال گیر عبور میکند و جامدات درشت از آن حذف شود. به علاوه ذرات روغن و چربی به سبب وزن مخصوص کمتر نسبت به فاضلاب به سمت بالا حرکت کرده و بر روی سطح شناور می شوند.  پس از ورود و بعد از سرد شدن پساب، چربی روی آب شناور میشود.

در نهایت دفع چربی، در برخی از دستگاه ها بسته به سفارش، به صورت اتوماتیک از بخش خروج چربی به سمت چاه مخصوص هدایت میشود. در دستگاه های ساده نیز یک اپراتور چربی شناور روی آب را از دستگاه خارج کرده و آب بدون چربی روانه چاه جذبی می شود.

این عمل جداسازی چربی از پساب جهت کمک کردن از گرفتگی لوله ها ، اتصالات ، حمل و نقل و نهایتا کمک بزرگی برای چشمه های زیرزمینی که وارد چاه های جذبی یا اگوی شهری می شود کمک می کند.

 


چربی گیر فایبرگلاس

امروزه استفاده از محصولات با جنس فایبرگلاس به جای فلزی بدلیل ماندگاری بیشتر آنها در طبیعت، بسیار مورد توجه صنعت قرار گرفته است. مخازن و چربی گیرهای پیش ساخته فایبرگلاس GRP و FRP بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگترین مزیت این چربی گیرها نسبت به انواع پلی اتیلنی و بتنی مشابه، کارایی بسیار بالا و جداسازی صد در صدی چربی ها، قیمت مقرون به صرفه، ساخت بر اساس ابعاد مورد سفارش و مونتاژ در محل می باشد. با توجه به اینکه چربی گیر پلی اتیلن به شکل استوانه هستند و در برخی از پروژه ها با محدودیت فضا روبرو خواهیم بود، بکارگیری چربی گیر پلی اتیلن باعث هدر رفتن فضا خواهند شد. در این شرایط چربی گیر فایبرگلاس انتخاب مناسب تری برای استفاده از حداکثر فضای موجود می باشند.

 

مهمترین مزایای چربی گیر فایبرگلاس عبارتند از

 

-قابلیت ساخت و مونتاژ در محل پروژه

-قابلیت ساخت این نوع چربیگیرها در ابعاد مختلف

-ایزولاسیون کامل و بدون بو

-از مقرون به صرفه ترین جنس های چربی گیرها

-استحکام بسیار بالای جداره و امکان دفن آنها

-مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی

-حمل و نصب آسان

-امکان جابجایی و تغییر مکان استقرار

-دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش UV

-ماندگاری و طول عمر بالا

-عدم نیاز به عایقکاری و تعمیر

-عملکرد بالا در جداسازی ذرات چربی از فاضلاب بدلیل استفاده از مدیا و اندازه گیری دقیق مقاطع

-حاوی ونت هوا

-دارای سبد آشغالگیر قابل تعویض

-دارای دو دریچه جهت بازدید دوره ای و جمع آوری به موقع چربی ها

 

چربی گیر پلی اتیلن

چربی گیر پلی‌اتیلن در ظرفیت‌های چندین مترمکعب به شکل استوانه افقی و عمودی طراحی و تولید می شوند.

مهمترین مزایای چربی گیر پلی اتیلن عبارتند از :

 

-بدون بو

-از کم هزینه ترین روش های تصفیه فاضلاب

-استحکام بالای جداره و امکان دفن آنها

-مقاومت بالا در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی

-حمل و نصب راحت و امکان جابجایی محل استقرار

-قابلیت طراحی و ساخت در اندازه های مختلف

-دارای پوشش ضد اشعه ماورا بنفش Anti UV

-طول عمر بالا

-بدون نیاز به عایقکاری و تعمیر